ГОА
Май
същият онзи Васко да Гама, който пътьом и между другото бе открил
Седемте сестри, наречени по – късно Сейшелски острови, бе първият
португалец зърнал западната индийска перла Гоа. Като мореплавател и
авантюрист набързо огледа обстановката. Не намери нищо чак толкова
интригуващо и интересно, заби бялото знаме със синият кръст и изду
платна на юг. В търсене на нови територии за техни Кралски Величества в
Лисабон.
Португалският флаг по времето, когато са се развивали описваните събития.
Това
се бе случило преди доста години. Около 150. Техни величества – и преди
и сега, знаеха, че е безумно да се мисли за подчиняване на целият
индийски субконтинент. Колкото и примитивни, колкото и миризливи да бяха
тукашните, все пак цивилизацията им бе доста старичка.
За
това заръката свише бе колонизацията да не залага много – много на
териториалните активи, а да се концентрира върху нещо по - лъщящо,
блестящо и лесно преносимо.
Короните
добре знаеха, че са с доста гърди зад източните си съседи – испанците.
Последните използваха всички методи, даващи им предимство чрез огъня,
меча и корупцията. И ефективно, безмилостно и през реки от кръв, в
долната Америка пълнеха галеон след галеон. Със злато, сребро, скъпоценни камъни, и краен получател кралският дворец в Мадрид.
Колко
от тези претъпкани корита достигаха до своя адресант е отделен въпрос.
За това е и настоящето писание, за да хвърли известна светлина върху
споменатия въпрос.
Та
в далечен Лисабон гледаха всячески да компенсират тягосното и
унизително изоставане. Индия бе доста далеч за пращане на постоянни
морски единици. За това най – логичното се развиваше по план и следваше
своят неумолим ход.
Църквата,
къде с морков, къде с тояга успя да омае доста голяма част от
полуголите и рядко къпещи се туземци. Богатите сахиби вденаха, че това е
едно необходимо зло, и къде доброволно къде – не, даряваха по някоя и
друга нищожна част от бездънните си съкровища.
Така
че, не отне повече от 10 - 15 години / за онова време, това си е яко
постижение/ за да може новата катедрала да стане любима атракция на
местния плебос.
Сахибите
между другото, малко късно се усетиха с какви простотии португалските
мисионери пълнят главите на наивните им подопечни.
Но когато един от баш баровците се забърка с дъщеричките на водач на слонове от съседното село, работата стана дебела.
На
служителят божи хич не му пукаше, какво е правил с двете 10 – годишни
близначета дебелия шопар. Фактът, че едното бе умряло от спонтанен
кръвоизлив, също му беше през расото. Все пак имаше някакви смътни
спомени от редовните им посещения в катедралата. С баща им и цялата
фамилия. Последната май включваше половината село.
Но
служителят божи силно се впечатли, че раздираният от мъка баща се
обърна първо към него. Пък и къде другаде да отиде? Така наречените
„органи на реда” получаваха парите си от въпросната прислойка. Която, от
само себе си се подразбира, включваше и дъртия перверзник.
В
този мързелив, късен следобед /при него всички следобеди бяха такива/,
последния блаженно се излежаваше между масивните колони на откритата
веранда. Да описваме дебелите възглавници, отрупаната маса, полуголите
хубавици на малко по – нормална възраст, дузината безшумни слуги,
седемте гавази с пушки, саби и помпозно – кичозни униформи е излишно и
безмислено. Да не забравим и двамата черни кльощавела, които монотонно
клатеха огромни витрила от някаква птица на изчезване.
Важното е, че в далечния край на маникюрираната ливада се появиха бащата и попа. Следвани от една доста внушителна тълпа, може би цялото село на злощастното, вече мъртво девойче.
Няма
да влизаме в подробности около това, как се развиха събитията в
следващите два часа. Само ще споменем, че след като дебелия и попа си
размениха по няколко думи на ухо, тълпят която иначе беше доста
войнствено настроена, се оттегли към набързо разгръщащите се направо на
тревата покривки. Те бързо се покриваха с всички видове месни, безмесни,
морски, сухоземни и фърчащи неща и същества. Надлежно подправени и
минали през подходяща топлинна обработка.
На сахиба, попа и бащата бе поднесено отделно и усамотено.
Слугите
бяха още по – безшумни. А клоуните с пушките и сабите заеха права
разделителна позиция между тримата преговарящи и онези край покривките.
Те пък от своя страна здраво наблегнаха в дегустирането на всичко което
ставаше за ядене и пиене. Накрая малко от тях помнеха за какво бяха
дошли.
Оттатък,
при тримата нещата тръгнаха на висок тон. След няколко минути и още
толкова поклони и теманета, разговорът излезе от емоционалното и навлезе
в рационалното. С всичките му там баламосвания, надлъгвания и
пазарлъци.
Някъде надвечер, преди червено кълбо да се гушне зад линията на безкрая, нещата бяха уредени както следва:
- на другият ден, съсипания от мъка баща получи цял сандък, среден размер с неща лъщящи, блестящи и лесни за пренасяне.
- попа, за посредническата и умиротворитена мисия – същата комбинация, но в сандък с няколко идеи по – малък.
От
своя страна дъртият нерез едва дочака другите двама да напуснат
безсрамното му по размери имение. Извика шефът на частната си армия и
даде заповед.
След една седмица всичките сахиби от съседните райони бяха поканени на обилна гощавка – при закрити врати.
Резултатът от гощавката със статут на конференция, и финал на оргия бе ясен.
Тия
попове, за съжаление, бяха придобили много власт, и трябваше да се
съобразяват с тях. Добрата новина бе, че и те си имат цена. И
намазняците с охота щяха да я заплатят за да ги имат на своя страна.
Вярата
в кръста и в някакъв смръдльо, когото го били ковнали на дръвцето,
изискваше подчинение. Подчинение на точно тези, които разправяха врели –
некипели за онзи – ковнатия. Попа го знаеше, научиха го и сахибите. От
този момент нататък божият служител бе горещо канен и желан гост в
безбрежните им дворци. От този момент нататък подземията на катедралата
зопочнаха да стават теснички за сандъци и сандъчета във всякакви
размери. От този момент нататък решаването на проблемите прие обратен
знак.
Решаваха се не в дворците, а в селата. Да си богат е дар божи, да си беден е наказание свише. За това си го понасяй надлежно!
При
най – малкият повей на нещо нередно, попа, а и другите след него
слизаха сред народа за да му обяснят колко е виновен в своето
недоволство. Че бог ги наказва, че трябва да се мълчи и търпи. Че гневът
божи е свещен и не трябва да се предизвиква.
И народът, нали си е наивен, тъп и глупав вярваше на всичките тези простотии.
Лошото
е, че и много от поповете вярваха. Но въпросът не стоеше така за Негово
Величество вице – краля на Португалия Франсиско Хосе де Сампаьо е
Кастро и Архиепископа на Гоа Инасио де Санта Тереза. Те благославяха
денят, в който обругания баща се бе обърнал за
помощ към главата на зараждащата се католическа енория. От тогава бяха
минали доста години, има – няма 100 – тина. Но златната, и в прекия и в
преносния смисъл връзка между поповете и сахибите бе укрепвала с всеки
изминат ден.
Те
знаеха, че половината от това, което в момента се товареше на тежката
галера е предназначено за краля и църковните велможи в Лисабон. Но на
толкова хиляди километри, кой в двореца и кой в сараите на
величествената катедрала знаеше – „половината” на колко?
При
разтоварване винаги присъстваха техни представители. Но срещу ковчеже
среден размер, кой знае защо, все си намираха някаква работа.
Няма коментари:
Публикуване на коментар